De vorige blogberichten zijn gegaan over autistisch denken en basisrust. Zodoende zijn we vandaag bij de C aangekomen, concrete communicatie. Communiceren doen we de hele dag, vanaf dat we opstaan tot dat we gaan slapen. Maar wat is nu precies (concrete) communicatie?

Communicatie zorgt voor de verbintenis tussen personen. Maar voor mensen met autisme is het soms lastig om de betekenis van woorden of plaatjes te interpreteren zoals de ander ze bedoeld heeft. Wanneer je concrete communicatie toepast, probeer je ervoor te zorgen dat er minder ruimte is om de boodschap op een andere manier te interpreteren dan dat de zender bedoeld heeft.

Het is belangrijk om bij het gebruiken van concrete communicatie er aan te denken dat je alle signalen meeneemt zoals:
– Gesproken taal
– Gebaren
– Geschreven
– Afbeeldingen
– Voorwerpen
– Andere audio of visuele vormen van communicatie

Je kunt gesproken taal ondersteunen door geschreven taal of visuele communicatie vormen. Dit is het meest autismevriendelijk, omdat het visueel en permanent is. Let hierbij wel op dat er geen overload aan visuele informatie ontstaat. En de gebruikte visuele/geschreven ondersteuning gekend is bij de persoon.

Dit kan je doen door de volgende tips toe te passen:

Communiceer voldoende. Niet te veel en niet te weinig. Dit is in het begin waarschijnlijk even zoeken, want in sommige situaties is het gebruik van tekeningen als ondersteuning misschien gewenst, terwijl dit in een andere situatie te veel van het goede is. Observeer, bevraag en pas aan zij hier de toverwoorden.

– Vraag jezelf af of er duidelijk is wat je bedoelt en je verwachtingen zijn. De mededeling: ‘het is pauze’ wilt niet gelijk zeggen ‘neem je eten en drinken, eet/drink dit op’.

– Maak gebruik van positieve communicatie. Je helpt mensen niet door enkel te benoemen wat ze fout doen, als je geen gewenst gedrag benoemd. Ook is het heel lastig voor iemand met ASS om iets ‘niet’ te doen, probeer maar eens niet te denken aan een sappige hamburger. Automatisch gaan je gedachten nu naar die sappige hamburger. Als je wilt dat iemand niet aan een hamburger denkt maar aan een banaan, zeg dan ‘denk aan een banaan’.

– Zorg ervoor dat de informatie beschikbaar is. Aangezien mensen met het vaak lastig vinden om het geleerde te generaliseren is het belangrijk om de (nieuwe) informatie beschikbaar te hebben.

– Is de communicatie begrijpelijk voor de ander? Er zijn 4 begripsniveaus: sensatie, presentatie, representatie en metapresentatie. Het niveau waarop iemand iets kan begrijpen is vaak afhankelijk van ontwikkelingsleeftijd, IQ maar ook stress en vermoeidheid kunnen hier invloed op hebben. Pas altijd je communicatie aan aan het laagste niveau wat voor iemand begrijpelijk is. Zo is de kans dat de info ook goed doorkomt op moment van stress of vermoeidheid het grootste.

Door concrete communicatie toe te passen verhoogt je zelfstandigheid en de flexibiliteit van de persoon met autisme. Zo kan deze persoon dan ‘meer verdragen’ omdat er meer basisrust is.

Ik hoop dat jullie veel hebben aan deze informatie. Voor vragen of meer informatie over coaching bij autisme neem contact op via de contact pagina.

P.S. Een vraag die ik vaak krijg is: Kan ik dan nooit een grapje maken?. Natuurlijk kan dat, maar ook dan is het van belang om in te schatten of de persoon dit grapje wel zal begrijpen. Tip voor als je niet zeker weet of iemand je grapje zal begrijpen: je kan een ‘geheim’ teken af te spreken zoals een knipoog alvorens je de grap maakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *